magkatarr...

Är förbannat jävla skitless på att må illa och ha ont i magen nu! Så här illa har min magkatarr aldrig varit förut. Omeprazolen hjälper inte alls heller... Men iaf så var jag på vårdcentralen igår och min förkylning är virus (som vanligt) och hon sa också att dom dagarna magen är som värst kan man ta två tabletter om dagen.. Så jag får väl försöka med det nu då... Men satt och letade efter tips på vad man egentligen ska äta när man har magkatarr på internet och hittade en blogg med jättebra tips. (http://husmoder.blogspot.com) Så jag delar med mig av dom:
  • Kokt mat, t.ex. potatis, ris, bulgur, pasta, couscous, fisk, grönsaker, havregrynsgröt.
  • Frukt. Torkad som färsk går lika bra. Håller igång magen.
  • Bröd, skorpor, kex.
  • Mild fil.
  • Osaltade nötter.
  • Vatten utan kolsyra. (Man blir tillräckligt rapig av katarren)
  • Nikotintuggummin om du inte kan eller vill ge upp tobaken helt och hållet en period.
  • Att äta i lugn och ro! Tugga ordentligt, och lägg ner gaffeln mellan varje tugga.
  • Alkoholfritt på utekvällen. Två vita veckor har ingen dött av. Tror jag.
  • Vila! Stanna hemma en dag tills magen hunnit lugna ner sig. Lägg en extra kudde under huvudet så kan du minska läckaget från magmunnen till strupen.

Sen hade hon tips på mat också:

  • Kokt fisk med kokt ris och kokta grönsaker med en klick creme fraiche.
  • Grönsaksgryta.
  • Havregrynsgröt med äppelmos.
  • Pasta med creme fraiche och färska örter.
  • Potatismos, fiskpinnar och spenatstuvning
  • Jag tycker inget av dom låter hejdundrans jättegott. Men det är kanske värt att prova? Jag vill inte ha ont i magen mera nu! Det hon skrev också var att man verkligen SKA äta fast man inte är sugen på det alls, eftersom mat tydligen är den snabbaste lindringen mot det..

    Ja det här var väl kanske mest tips till mig själv eftersom det nu är jag som har ont, men om det är någon annan där ute i cybervärlden som lider av samma sak som jag så kanske det kan hjälpa någon :)


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0